Kanyarban is agilis: az igus csapágyakkal az e-teherbicikli karbantartása lecsökken



A környezetszennyezés és a városi dugók miatt az alternatív személyszállítási megoldások szerepe fontosabb mint valaha. A teherkerékpárok egyre jelentősebb forgalmi tényezővé válnak: a német kerékpáros ipartestület (ZIV) adatai szerint 2018-ban 39 200 elektromos teherbicikli került forgalomba - ez az előző évhez képest 80%-os növekedést jelent.
 
A kölni chike cég e-cargo elektromos teherkerékpárokat gyárt. A startup már számos neves díjat elnyert például az Eurobike Gold Awardot, amely az európai kerékpáripar egyik legjelentősebb elismerése. A chike a kerékpáros magazinok összehasonlító tesztjein is jól szerepel, és megnyerte a BIKE BILD átfogó, hosszútávú teherkerékpár tesztjét.
 
Mi a termék különlegessége?: a teherkerékpár kompakt, könnyű és fürge. A rugós rögzítésű vázszerkezet révén a kerékpáros ugyanúgy be tud dőlni a kanyarban, mint egy hagyományos kerékpáron.

chike e-cargo teherkerékpár A chike mindössze 73 cm széles, így könnyen navigálható szűk utcácskákon és a folyosón tárolható.

Probléma:

A chike cég fejlesztői megfelelő gömbcsuklókat és siklócsapágyakat kerestek a vázszerkezet rugalmas rögzítéséhez, amellyel e-teherbiciklijük ugyanolyan fürgévé válhat, mint egy hagyományos kerékpár. Követelmény: könnyű, kis karbantartási igényű és az időjárás viszontagságainak ellenálló alkatrészek
 

Megoldás:

Az igubal gömbcsuklók és  hengeres iglidur siklócsapágyak tökéletes megoldást nyújtottak. A gömbcsuklókat a villákban használják. Mivel kizárólag nagyteljesítményű polimerekből készültek, ezért jól bírják a korróziót, a szennyeződéseket és az akár -30°C-os hideget is. A lengőkarokon és a dőlésszögállítón használt kenésmentes siklócsapágyak révén szinte karbantartásmentes, folyamatos működés érhető el. A fémből készült alkatrészekkel szemben a fröccsöntéssel gyártott alkatrészek könnyebbek és költséghatékonyabbak.

"A két lengőkaros döntött váz megtervezése az eddigi egyik legkomolyabb kihívás elé állított minket." - idézi fel Prager. Egyebek között meg kellett találnunk a megfelelő alkatrészeket - gömbcsuklókat a kormányrúdhoz és siklócsapágyakat a lengőkarokhoz - amelyek könnyűek, kis karbantartási igényűek és ellenállnak az időjárás viszontagságainak. "
 
Manuel Prager, a chike CEO-ja

A döntött váznak köszönhetően kompakt és fürge

Manuel Prager, a chike CEO-ja, arról beszélt, hogyan támadt fizikus fivérének, Tobias Pragernek az ötlet, hogy innovatív közlekedési eszközöket tervezzen: "Amikor a testvéreméknek megszületett a második gyermeke, olyan városi teherkerékpárt kerestek, amellyel kiválthatják az autót. De a piacon elérhető bringákat túl hosszúnak vagy éppen túl nehézkesnek találták. Ezért fejlesztette ki a testvérem a chike-ot. "Ez egy elektromos teherbicikli, amely mindössze 73 cm széles, így a szabvány ajtók többségén simán befér; kevesebb mint 2 m hosszú, ezért olyan könnyű és kormányozható, mint egy hagyományos kerékpár. "
 
A chike lelke a rugókra szerelt vázszerkezet. Ettől válik kormányozhatóvá, és ennek révén a kerékpáros ugyanúgy bedőlhet a kanyarokban mint más bicikliken. Megemeltük a tömegközéppontot, és a gyermekülést a kerekek felett helyezhetjük el. További eredmény, hogy a nyomtáv keskenyebb mint a hagyományos háromkerekű teherbiciklik esetében. "A két lengőkaros döntött váz megtervezése az eddigi egyik legkomolyabb kihívás elé állított minket." - idézi fel Prager. Egyebek között meg kellett találnunk a megfelelő alkatrészeket - gömbcsuklókat a kormányrúdhoz és siklócsapágyakat a lengőkarokhoz - amelyek könnyűek, kis karbantartási igényűek és ellenállnak az időjárás viszontagságainak.
Manuel Prager (chike) és Kai Schmitz (igus) Együtt sikerült: megtalálták a megfelelő gömbcsuklókat és siklócsapágyakat a döntött vázhoz: Manuel Prager, a chike CEO-ja (jobbar) és Kai Schmitz, az igus műszaki tanácsadója

A kopásálló és kis karbantartási igényű gömbcsuklók és siklócsapágyak az igus-tól tökéletes megoldásnak bizonyultak

A chike megtalálta a számítását az igus-nál Az igubal gömbcsuklókat a kormánymozdulatokat az első kerekek felé közvetítő kormányösszekötő rudakban használják. Különlegességük, hogy nem fémből, hanem teljes egészében műanyagból készülnek. "A csapágyak nedves és párás környezetben is korróziómentesek, jól bírják a szennyeződéseket és akár -30°C-os hidegben is működnek, ezért ideálisak egy teherkerékpárban" - magyarázza Kai Schmitz, az igus műszaki tanácsadója. "Továbbá, a csapágyak csillapító tulajdonságokkal is rendelkeznek, amely kellemesebbé teszi a biciklizést. Végül, de nem utolsósorban, tömegük mindössze ötöde a fém csapágyházakénak és sokkal költséghatékonyabbak is." "
 
Az igus termékei közül a lengőkarban gömbcsuklókat, míg a dőlésszög állításának megoldására hengeres siklócsapágyakat is beépítettek. Különlegességük, hogy a fém csapágyakkal ellentétben nem igényelnek külső kenést. Ez annak köszönhető, hogy a szilárd kenőanyag közvetlenül a műanyagba van integrálva. Működés közben a kenőanyag részecskéi leválnak, és ezzel létrejön a tengely felületén az önkenő hatás. Előnye: minimális kopás és karbantartásmentes, száraz működés, amely a tulajdonos pénztárcáját is kíméli. "Teherkerékpárjaink nem igényelnek több karbantartást, mint egy átlagos bicikli, mivel a dönthető technológia gyakorlatilag karbantartásmentes" - erősíti meg Prager.
chike teherbicikli iglidur siklócsapágyakkal és igubal gömbcsuklókkal A kopás- és időjárásálló, kis karbantartási igényű gömbcsuklók és siklócsapágyak az igus-tól tökéletes megoldásnak bizonyultak a teherkerékpárokhoz.
iglidur siklócsapágyak a lengőkarban A lengőkar csapágyazását hengeres iglidur siklócsapágyakkal oldották meg.
igubal gömbcsuklók a kormányösszekötő rúdon A kormányvillákat igubal gömcsuklókkal szerelték fel. Gumiharangok alkalmazásával növeltük a védelmet.
iglidur állócsapágyak a teherfülkét rögzítő szerkezetben A teherfülke rögzítésében is alkalmaztak igus alkatrészeket: igubal állócsapágyakat építettek be.

A felhasznált termékeket itt tekintheti meg