Change Language :
Anyag táblázat
Általános specifikáció
Egység
iglidur® J260
Vizsgálati módszer
sűrűség
g/cm³
1,35
Szín
sárga
max. Nedvességfelvétel 23°C/50%-os szobai páratartalom mellett.
tömegszázalék
0,2
DIN 53495
max. teljes nedvességfelvétel
tömegszázalék
0,4
Csúszási súrlódási tényező, dinamikus, acéllal szemben
µ
0,06 - 0,20
pv-érték, max. (száraz)
MPa x m/s
0,35
Mechanikai specifikáció
hajlítási modulus
MPa
2.200
DIN 53457
hajlítószilárdság 20°C-on
MPa
60
DIN 53452
Nyomószilárdság
MPa
50
maximális ajánlott felületi nyomás (20°C)
MPa
40
Shore D keménység
77
DIN 53505
Fizikai és termikus specifikáció
Felső hosszú távú alkalmazási hőmérséklet
°C
+120
Felső rövid távú alkalmazási hőmérséklet
°C
+140
Alsó alkalmazási hőmérséklet
°C
-100
hővezető képesség
[W/m x K]
0,24
ASTM C 177
hőtágulási együttható (23°C-on)
[K-1 x 10-5]
13
DIN 53752
Elektromos specifikáció
Térfogati ellenállás
Ωcm
> 1012
DIN IEC 93
felületi ellenállás
Ω
> 1010
DIN 53482
01. táblázat: Anyagadatok

diagram. 01: Az 1 mm falvastagságú iglidur® J260 siklócsapágyak megengedett pv-értéke acél tengely ellenében, száraz üzemben, +20 °C-on, acélházba szerelve.
X = felületi fordulatszám [m/s]
Y = terhelés [MPa]
A klasszikus iglidur® J-hez hasonlóan az iglidur® J260 egy kiváló kopási viselkedéssel rendelkező tartós futóanyag, de a hosszú távú alkalmazási hőmérsékleten (+120°C) nagyobb tartalékokat biztosít.

diagram. 02: maximális ajánlott felületi nyomás a hőmérséklet függvényében (40 MPa +20 °C-on)
X = hőmérséklet [°C]
Y = terhelés [MPa]
Mechanikai specifikáció
A maximális ajánlott felületi nyomás mechanikai anyagparamétert jelent. Az iglidur® J260 siklócsapágyak nyomószilárdsága a hőmérséklet növekedésével csökken. 02. diagram szemlélteti ezt az összefüggést.

03. ábra: Deformáció nyomás és hőmérséklet alatt
X = terhelés [MPa]
Y = alakváltozás [%]
diagram. 03 az iglidur® J260 rugalmas alakváltozását mutatja radiális terhelés alatt. A maximálisan ajánlott 40 MPa felületi nyomás alatt a deformáció kevesebb, mint 2,5 %. Az esetleges képlékeny alakváltozás többek között az ütés időtartamától függ.

04. ábra: Súrlódási együttható a felületi sebesség függvényében, p = 0,75 MPa
X = felületi sebesség [m/s]
Y = μ súrlódási együttható
Súrlódás és kopás
A kopásállósághoz hasonlóan a súrlódási együttható μ is a terheléssel változik. Érdekes módon a súrlódási együttható a terhelés növekedésével csökken, míg a növekvő csúszási sebesség a súrlódási együttható enyhe növekedését okozza (04. és 05. diagram).

05. ábra: Súrlódási együttható a nyomás függvényében, v = 0,01 m/s
X = terhelés [MPa]
Y = μ súrlódási együttható

06. ábra: Kopás, forgó alkalmazás különböző tengelyanyagokkal, p = 1 MPa, v = 0,3 m/s
X = tengely anyaga
Y = kopás [μm/km]
A = alumínium, kemény eloxált
B = automataacél
C = Cf53
D = Cf53, keménykrómozott
E = HR szénacél
F = 304 SS
G = kiváló minőségű acél
A tengely anyagai
A súrlódás és a kopás nagymértékben függ a tengely anyagától is. A túl sima tengelyek növelik mind a súrlódási együtthatót, mind a csapágy kopását. A Ra = 0,8 μm átlagos felületi felülettel rendelkező csiszolt felület a legalkalmasabb az iglidur® J260. diagramhoz. 06 mutatja a különböző tengelyanyagok iglidur® J260 csapágyakkal végzett vizsgálatainak eredményeit. Ebben az összefüggésben fontos megjegyezni, hogy a tengely ajánlott keménysége a terhelések növekedésével nő. A "lágy" tengelyek hajlamosak önmaguk kopására, és így a teljes rendszer kopását növelik, ha a terhelések meghaladják a 2 MPa-t. A forgás és az elfordulás összehasonlítása az ábrán. 07-es összehasonlításból egyértelműen kiderül, hogy az iglidur® J260 csapágyak mindenekelőtt a forgási üzemben játsszák ki erősségeiket.