Sokkal kényelmetlenebb lenne nélkülük a repülés: az utasbeszállító híd (más néven utashíd, vagy folyosó) segítségével világszerte repülőterek ezrein szállhatunk be a repülőgépbe az időjárástól védve, szintemelkedés nélkül. A repülés korai éveiben a beszállás még sokkal egyszerűbb volt. A kis, propelleres gépeket beépített lépcsőkkel szerelték fel, melyeket egyszerűen csak leengedtek. A kisebb repülőgépekben még napjainkban is gyakran találkozhatunk ezzel a megoldással, hiszen esetükben az utasbeszállító híd emelkedése túl meredek lenne.
Hogy nézne ki a beszállás utasbeszállító híd nélkül? A modern kereskedelmi repülőgépek beszállási magassága akár a 4 métert is elérheti. Az olyan hatalmas utasszállítók, mint az Airbus A380 esetében az utasoknak két emeletet kellene megmászniuk. Ehhez nagyon magas lépcsőfokokra lenne szükség. Így a családosok, az idősebbek és a fogyatékkal élő emberek számára nehézséget jelentene a beszállás. Nem beszélve az időjárás és a szél ellen nyújtott védelemről.
Az utasbeszállító hidak működési elve egyszerű: a híd egyik végét stabilan rögzítik a repülőtér épületéhez. Míg a másik felét rugalmas csapágyazással látják el, hogy szabadon rákapcsolhassák a különböző típusú repülőgépekre. Ki kell tehát egyenlíteni a repülőgépek ajtajainak magasságkülönbségét, valamint a különböző repülőgépek hossz- és szélességbeli eltéréseit. Ezért a folyosókban számos cső található, melyek segítségével a folyosó teleszkóposan ki-be mozgatható, valamint egy vagy több emelő egység is helyet kap. Ezek a teleszkópos hidak az utasbeszállító hidak leginkább változtatható típusai. A kevésbé flexibilis megoldások gyakran csak bizonyos típusú repülőgépekhez használhatók, és ez korlátozza a repülőtér járatfogadását.
Az utasbeszállító hidat elektromotorral hajtják meg. Ennek az irányításához elektromos és adatkábelekre van szükség. Az egyes elemek mozgása nem túl gyors. Mindazonáltal, a kábeleket védeni kell a meghibásodástól. Mivel általában a folyosón kívül helyezkednek el, ellen kell állniuk a szélnek és az időjárás viszontagságainak.
Mivel az állásidő csökkentése és az utashidak folyamatos üzemelése a cél, a mechanikus mozgatásnak gördülékenyen kell üzemelnie. Egy utasbeszállító híd leállása következtében nem csak a repülőtér és a járat üzemeltetőit éri közvetlen anyagi kár, hanem az utasokat is, akik kényelmesen, biztonságosan és időben szeretnének repülni.
Az igus alkatrészek utasbeszállító hidakban történő alkalmazása mellett szól magasfokú megbízhatóságuk. Az e-chain system energialánc rendszerek segítségével biztonságosan megoldható a folyosó kábeleinek mozgatása. A teleszkóp csatornákban a löketek iránya többnyire vízszintes, míg az emelőegységekben függőleges. e-chain energialáncaink tartósak, hosszú élettartamukkal számolni lehet. Beépítésük helytakarékos, így a lelógó kábelek nem hatnak zavaróan a folyosó külső megjelenésére. Az e-chain energialáncok segítségével bármilyen kábel vezethető (táp- és vezérlőkábelek, hidraulika, pneumatika, stb.)
Forgó elmozdulás e-chain system energialánc rendszerek Mindkét Irányba Hajló alkalmazásokra
2Löket elmozdulás e-chain system energialánc rendszerek – "Cikk-cakk" típusú beépítés
3Löket elmozdulás e-chain system energialánc rendszerek – "Függő" típusú beépítés
4Vízszintes elmozdulás e-chain system energialánc rendszerek – Beépítés módja: kinyúló vagy csúszó
5Kábelvédelem több tengely mentén az e-chain system energialánc rendszerek védik és vezetik a kábeleket a háromdimenziós mozgású alkalmazásokban
A híd vezérlő rendszerét és a repülőgépet ellátó kábelek jövőbeni biztonságos vezetése érdekében a Köln/Bonn repülőtér nyolc utasbeszállító hídját szerelték fel utólag energialáncokkal, hogy a korszerűsítsék őket az elkövetkező évtizedek igényeinek megfelelően.
Ebben az esetben olyan energialáncokkal oldották meg az utasbeszállító hidak kábelvezetését, amelyek teleszkóposan egymás felett futnak. Ezek váltják fel a korábbi függesztett kábeleket, melyek megbízhatatlannak bizonyultak. Oldalra szerelve ezek a láncok különösen kompaktak.
Hétfotol péntekig reggel 7 és este 8 között.Szombaton reggel 8 és 12 között.
24h