Change Language :

A Hase Bikes GmbH a világ egyik leginnovatívabb speciális és rehabilitációs kerékpár gyártója. A kerékpárok fejlesztése során a mérnökök az igus® moduláris rendszert használják. Ez nagy teljesítményű műanyagból készült, beépített kenőanyaggal ellátott siklócsapágyakat, csúszó tárcsákat és gömbcsapágyakat tartalmaz.
Egy háromtagú család egyetlen kerékpárral el tud-e menni az italboltba és haza tud-e szállítani két láda ásványvizet - két keréken, a közúti közlekedési szabályok betartásával és egészségügyi kockázatok nélkül?

Az igubal®-tól származó teherbringa stabil, kétlábú rugóstagja két dimenzióban biztosítja a manőverezhetőséget. (Forrás: igus® GmbH)
Innovatív különleges kerékpárok a Ruhr-vidékről
Aki ebben kételkedik, tanulmányozza a Hase Bikes programját az interneten vagy a szaküzletekben. Az 1994-ben Marec Hase által alapított kerékpárgyártót, amely egy Waltropban található, használaton kívüli bányatelepen gyárt, a világ egyik leginnovatívabb speciális és rehabilitációs kerékpárgyártójaként tartják számon.
Az egyik legújabb innováció a népszerű Pino tandem teherbringa változata, amely a fekvő első ülés alatt egy nagy, összecsukható "csomagtérrel rendelkezik". Két vizesláda számára van hely. Ha ennek a kerékpárnak a csomagtartójára gyermekülést szerelnek, semmi sem állhat az italboltba való családi kirándulás útjába.

Kifinomult technológia könnyűszerkezetes kivitelben: a Hase triciklik differenciálművében is igus® siklócsapágyakat használnak. (Forrás: Hase Bikes)
Kétlábú állvány a Pino-alapú teherbringához
Természetesen egy ilyen kerékpárnak rendkívül stabil állvánnyal is rendelkeznie kell - ez minden tervező számára kihívást jelent. Dipl.-Ing. Christof Bödiger a Hase Bikes-tól egy kétlábú állványt fejlesztett ki a Pino teherbringa változatához, amely összecsukott állapotban a rakománytartó aljára támaszkodik. Ennél és sok más megoldásnál különböző követelményeket kell figyelembe venni: "A mechanizmusnak robusztusnak és könnyen járónak kell lennie. Ellen kell állnia az esőnek és a szennyeződésnek, és korróziómentesnek kell lennie. És természetesen a súly is fontos szerepet játszik."

A tandemek láncfeszítője egy iglidur® peremcsapágyon keresztül mozog az alumínium vázcsövön. (Forrás: igus® GmbH)
tervezés az igus® moduláris rendszerrel
Ilyen körülmények között két igubal® nagy teljesítményű műanyagból készült gömbcsapágy bizonyít, amelyek az állvány kinematikájában két tengelyen biztosítanak mozgékonyságot. Ezek a gömbcsapágyak önbeállóak, karbantartásmentesek és nem igényelnek külső kenést, mivel a kenőanyag a műanyagba van beépítve.
Ez csak egy a sok példa közül, ahol a Hase Bikes tervezői az igus® iglidur® siklócsapágy készletére támaszkodnak. Christof Bödiger: "Mindig is jó tapasztalataink voltak az igus® csapágyakkal - nagyon különböző alkalmazásokban. Hosszú élettartamot érnek el még akkor is, ha szennyeződésnek, nedvességnek és nagy mechanikai igénybevételnek vannak kitéve. A nagy programban mindig találunk olyan csapágyat, amely könnyen beilleszthető a környező konstrukcióba." És nem minden irónia nélkül teszi hozzá: "Ha mégis van hiba, például idő előtti meghibásodás, azt a tervező csinálta."

A Hase kerékpárok kormányművében igus® siklócsapágyakat használnak. (Forrás: igus® GmbH)
Igényes alkalmazások a hajtásláncban
Valójában az igus® siklócsapágyaknak a Hase Bikes kerekeiben számos különböző alkalmazása van - például a Marec Hase által kifejlesztett opcionális tengelydifferenciálműben, amely a háromkerekűek mindkét hátsó kerekére egyenletesen osztja el a kerékpáros erejét, és megakadályozza a kerekek kipörgését csúszós felületen. Ezáltal az egykerekű hajtás kétkerekűvé válik. Kihívást jelentő mérnöki feladat volt az erőelosztás megvalósítása kis helyen és a lehető legkisebb tömeggel. A Marec Hase ezt egy kiváló minőségű csigakerék-hajtóművel ellátott fogaskerékfokozattal oldotta meg, amely egy kompakt házba van beépítve.
A differenciálmű egyéb szerkezeti elemei közé tartozik két nyomó alátét, valamint egy siklócsapágy és egy iglidur® G-ből készült gallércsapágy. Bár ez a "csak" alapanyag a számos iglidur® anyag közül, ebben az esetben teljesen elegendő. A laikus számára meglepő lehet, hogy itt egy beépített kenőanyaggal ellátott anyagot használnak, mivel a differenciálművet olajjal töltik fel. Miért használjunk műanyagot a fém csapágyak helyett? Christof Bödiger: "Az iglidur® G ilyen alkalmazásokban is nagyon kopásálló. A differenciálmű már négy éve szerepel a programban, és az igus® csapágyak már bizonyítottak."