Change Language :
Anyag táblázat
Általános specifikáció
Egység
iglidur® H
Vizsgálati módszer
sűrűség
g/cm³
1,71
Szín
szürke
max. Nedvességfelvétel 23°C/50%-os szobai páratartalom mellett.
tömegszázalék
0,1
DIN 53495
max. teljes nedvességfelvétel
tömegszázalék
0,3
Csúszási súrlódási tényező, dinamikus, acéllal szemben
µ
0,07 - 0,2
pv-érték, max. (száraz)
MPa x m/s
1,37
Mechanikai specifikáció
hajlítási modulus
MPa
12.500
DIN 53457
hajlítószilárdság 20°C-on
MPa
175
DIN 53452
Nyomószilárdság
MPa
81
maximális ajánlott felületi nyomás (20°C)
MPa
90
Shore D keménység
87
DIN 53505
Fizikai és termikus specifikáció
Felső hosszú távú alkalmazási hőmérséklet
°C
+200
Felső rövid távú alkalmazási hőmérséklet
°C
+240
Alsó alkalmazási hőmérséklet
°C
-40
hővezető képesség
[W/m x K]
0,6
ASTM C 177
hőtágulási együttható (23°C-on)
[K-1 x 10-5]
4
DIN 53752
Elektromos specifikáció1)
Térfogati ellenállás
Ωcm
< 105
DIN IEC 93
felületi ellenállás
Ω
< 102
DIN 53482

diagram. 01: Az 1 mm falvastagságú iglidur® H siklócsapágyak megengedett pv-értéke acél tengelyen, száraz üzemben, +20 °C-on, acélházba szerelve.
X = felületi fordulatszám [m/s]
Y = terhelés [MPa]
Az iglidur® H egy szálerősítésű hőre lágyuló anyag, amelyet kifejezetten magas páratartalmú vagy víz alatti alkalmazásokhoz fejlesztettek ki. Az iglidur® H-ból készült csapágyak teljesen kenésmentesen használhatók; nedves területeken történő használat esetén a környező közeg szolgál kiegészítő kenőanyagként.

diagram. 02: maximális ajánlott felületi nyomás a hőmérséklet függvényében (90 MPa +20 °C-on)
X = hőmérséklet [°C]
Y = terhelés [MPa]
Mechanikai specifikáció
A maximális ajánlott felületi nyomás mechanikai anyagparamétert jelent. Ebből nem lehet következtetéseket levonni a tribológiára vonatkozóan. az iglidur® H síkcsapágyak nyomószilárdsága a hőmérséklet növekedésével csökken. diagram. A 02. ábra szemlélteti ezt az összefüggést.
A 03. diagram az iglidur® H rugalmas alakváltozását mutatja radiális terhelés alatt. A maximálisan ajánlott 90 MPa felületi nyomás mellett a deformáció 2,5 % körül van.

04. ábra: Súrlódási együttható a felületi sebesség függvényében, p = 0,75 MPa
X = felületi sebesség [m/s]
Y = μ súrlódási együttható
Súrlódás és kopás
A súrlódási együttható a terhelés növekedésével változik, akárcsak a kopásállóság.
Érdekes módon a súrlódási együttható μ a csúszási sebesség növekedésével kissé csökken, miközben a terhelés állandó marad (lásd a 04. és 05. ábrát).

05. ábra: Súrlódási együttható a nyomás függvényében, v = 0,01 m/s
X = terhelés [MPa]
Y = μ súrlódási együttható
iglidur® H
száraz
Zsír
olaj
víz
súrlódási együttható µ
0,07 - 0,2
0,09
0,04
0,04
04. táblázat: az iglidur® H súrlódási együtthatója acélhoz képest
(Ra = 1 µm, 50 HRC)

06. ábra: Kopás, forgó alkalmazás különböző tengelyanyagokkal, p = 1 MPa, v = 0,3 m/s
X = tengely anyaga
Y = kopás [μm/km]
A = alumínium, kemény eloxált
B = automataacél
C = Cf53
D = Cf53, keménykrómozott
E = HR szénacél
F = 304 SS
G = kiváló minőségű acél
A tengely anyagai
A 06. és 07. ábra a különböző tengelyanyagokkal végzett vizsgálatok eredményeit mutatja, amelyeket iglidur® H-ból készült siklócsapágyakkal végeztünk.
Az iglidur® H-ból készült siklócsapágyak egyértelműen eltérő viselkedést mutatnak a különböző tengelyanyagokon történő forgás és elfordulás során. Míg a Cf53 és HR szénacélból készült tengelyek a legjobb kopási értékeket mutatják forgó alkalmazásokban, addig a 304 SS tengely, amely forgó üzemben rosszabb, mint a HR szénacél, a legalkalmasabb a forgó mozgásokhoz. Ezzel szemben a kemény krómozott tengelyek iglidur® H-csapágyakkal csak nagyon kis terhelés esetén előnyösek.