Change Language :
Anyag táblázat
Általános specifikáció
Egység
iglidur® Q290
Vizsgálati módszer
sűrűség
g/cm³
1,27
Szín
fekete szín
max. Nedvességfelvétel 23°C/50%-os szobai páratartalom mellett.
tömegszázalék
3,0
DIN 53495
max. teljes nedvességfelvétel
tömegszázalék
9,3
Csúszási súrlódási tényező, dinamikus, acéllal szemben
µ
0,14 - 0,26
pv-érték, max. (száraz)
MPa x m/s
0,70
Mechanikai specifikáció
hajlítási modulus
MPa
3.074
DIN 53457
hajlítószilárdság 20°C-on
MPa
97
DIN 53452
Nyomószilárdság
MPa
68
maximális ajánlott felületi nyomás (20°C)
MPa
55
Shore D keménység
80
DIN 53505
Fizikai és termikus specifikáció
Felső hosszú távú alkalmazási hőmérséklet
°C
+140
Felső rövid távú alkalmazási hőmérséklet
°C
+180
Alsó alkalmazási hőmérséklet
°C
-40
hővezető képesség
[W/m x K]
0,24
ASTM C 177
hőtágulási együttható (23°C-on)
[K-1 x 10-5]
7
DIN 53752
Elektromos specifikáció
Térfogati ellenállás
Ωcm
> 1012
DIN IEC 93
felületi ellenállás
Ω
> 1012
DIN 53482
01. táblázat: Anyagadatok

diagram. 01: Az iglidur® Q290 siklócsapágyak megengedett pv-értéke acél tengely ellenében, száraz üzemben, +20 °C-on, acélházba szerelve.
X = felületi fordulatszám [m/s]
Y = terhelés [MPa]
Az iglidur® Q290 siklócsapágyak az iglidur® programon belül nem a legnagyobb statikus teherbírást képviselik, de ennek az anyagnak az erősségei közepes és nagy dinamikus terheléseknél válnak nyilvánvalóvá: Robusztus forgó alkalmazásoknál, pl. mezőgazdasági vagy építőipari gépeknél, majd különösen a "lágy" tengelyeken kiváló élettartam érhető el - a tengely és a csapágy esetében!

diagram. 02: maximális ajánlott felületi nyomás a hőmérséklet függvényében (55 MPa +20 °C-on)
X = hőmérséklet [°C]
Y = terhelés [MPa]
Mechanikai specifikáció
Az iglidur® Q290 siklócsapágyak nyomószilárdsága a hőmérséklet növekedésével csökken. ezt az összefüggést a 02. diagram szemlélteti. A +180 °C-os rövid távú megengedett alkalmazási hőmérsékleten a megengedett felületi nyomás még mindig több mint 10 MPa. A maximálisan ajánlott felületi nyomás mechanikai anyagparamétert jelent. Ebből nem lehet következtetéseket levonni a tribológiára vonatkozóan.

03. ábra: Deformáció nyomás és hőmérséklet alatt
X = terhelés [MPa]
Y = alakváltozás [%]
diagram. 03 az iglidur® Q290 rugalmas alakváltozását mutatja radiális terhelés alatt.

04. diagram: Súrlódási együttható a felületi sebesség függvényében, p = 1MPa
X = felületi sebesség [m/s]
Y = súrlódási együttható μ
Súrlódás és kopás
Meg kell jegyezni, hogy a túl durva csúszó partner növeli a súrlódást. Az iglidur® Q290 súrlódási együtthatója is nő a sebesség növekedésével (diagram.04). Ezzel szemben a súrlódási együttható a radiális terheléssel folyamatosan csökken, amint azt a 05. diagram mutatja.

06. ábra: Kopás, forgó alkalmazás különböző tengelyanyagokkal, p = 1 MPa, v = 0,3 m/s
X = tengely anyaga
Y = kopás [μm/km]
A = alumínium, kemény eloxált
B = automataacél
C = Cf53
D = Cf53, keménykrómozott
E = HR szénacél
F = 304 SS
G = kiváló minőségű acél
A tengely anyagai
Általában 10 MPa körüli értéktől nagyobb terhelés esetén ajánlott edzett tengelyek használata. A gyakorlatban azonban gyakran nem ez a helyzet, különösen korrózióálló bevonatolási eljárásokkal együtt. Emiatt az iglidur® Q290 anyag különösen fontos az ilyen alkalmazásokban. diagram. 08. ábra nagyon jól mutatja ezt horganyzott tengelyekkel kapcsolatban.