Hogyan ellenőrzi percenként 900 csavar vagy 700 fröccsöntött alkatrész sérülését? Aki felteszi magának ezt a kérdést, a Gefra GmbH-nál megtalálja a megfelelő választ. Az 1995-ben alapított vállalat az alkatrészek gyors és pontos optikai ellenőrzésére és mérésére szolgáló automatizált rendszerek fejlesztésére specializálódott.
A Gefra GmbH Optisort gépei kameratechnológiát alkalmaznak automatikus adagolással és nagyon gyors számítógépes rendszerekkel együtt. A vizsgálathoz a próbatesteket egyenként, szállítószalagon keresztül juttatják el a kamerák mellett. Négy kamerával 360°-os vizsgálat is lehetséges. Végül a jó alkatrészeket aktívan kidobják, a hibásakat pedig szétválogatják.
Mindez olyan sebességgel történik, amellyel az emberi szem alig tud lépést tartani. A rendszerek percenként több száz alkatrészt vizsgálnak, néha több mint 50 000 darabot óránként.
A rendszerek folyamatos továbbfejlesztésével a nagy sebesség miatt még a mechanika, azaz az adagolórendszer is elérte a határait. De a számítási sebesség is elérte a határait. A rendszernek ugyanis nyolc vagy tíz kamera adatait kell elemeznie, és ezredmásodperceken belül kell döntéseket hoznia.
A rendszerek további optimalizálása érdekében áttervezték a világítást, hogy a tesztpéldányok a kamerák számára megfelelő megvilágításba kerüljenek. A lámpák és a próbadarab közötti távolság a terméktől függően változik, és korábban a lámpák kézi beállítását egy skálával ellátott állítókerék segítségével kellett elvégezni.
A folyamatot ezért be kellett építeni a programba, automatizálhatóvá és reprodukálhatóvá téve azt. Az ehhez szükséges lineáris technológiával kapcsolatban döntő kritérium volt, hogy teljesen kenőanyag nélkül működjön. A hajtások nem bocsáthatnak ki olyan idegen anyagokat, amelyek károsíthatják a vizsgálati folyamatot. A világítóegységek ugyanis közvetlenül a vizsgálandó tárgyak felett, mellett és alatt helyezkednek el. Ugyanilyen fontos volt a meghajtóegységek kompakt jellege is. Mivel az elektromos állítást opcióként kínálják, annak a meglévő kialakításba integrálhatónak kell lennie. Végül pedig a teljes egységet a motorral, a futóművel és a rögzítéssel együtt egyetlen forrásból, beépítésre készen kell szállítani.