Change Language :
A súrlódás, kopás, rezgés, nedvesség és szennyeződés csak néhány a sok követelmény közül, amelyeket figyelembe kell venni a megfelelő csapágy kiválasztásakor a haszongépjárművek számára. Legyen szó kis furgonokról vagy csuklós teherautókról, dömperekről vagy pótkocsikról: a kihívások nagyon eltérőek lehetnek. Egy félpótkocsis teherautó példáján mutatjuk be, hogy mely csapágyanyagok milyen beépítési pontokhoz a legalkalmasabbak, és mit kell figyelembe venni a választáskor.

Kabinbillentő berendezés | Szélterelő rendszer | Külső tükrök | Kabincsillapítás | Billenő hidraulika | Oldalsó ponyvafüggöny | Hátsó szélterelő | Ajtózárrendszer | Első spoiler | Első tengely | Első tengely | Fedélcsap zsanér | Pótkocsitartó | Fékrendszer | Laprugós felfüggesztés | Farokemelő | Ajtócsuklópánt

A billentőszerkezetbe beépített siklócsapágyaknak hosszú távon ellen kell állniuk a nagy élterhelésnek. Mivel a hűtőrács mögötti területre könnyen bejuthat nedvesség és részecskék, a termékeknek a korrózióval és a szennyeződéssel szemben is ellenállónak kell lenniük.
Megfelelő csapágyanyag:
iglidur P210
A kicsi, de aerodinamikailag fontos szélterelők elsősorban a szélerőknek és a szennyeződések okozta terhelésnek vannak kitéve. Ezenkívül a külső időjárási hatások, mint például a nedvesség, meghatározó tényezők, amelyek befolyásolják a megfelelő csapágytechnológia kiválasztását.

Az oldalsó tükrökön található azon kevés csapágyazási pontok közül néhány, amelyekre nem jellemzőek a nagy élterhelések. Itt más szempontok, mint például a könnyű felszerelhetőség és az abszolút karbantartásmentesség kerülnek a középpontba. Ahhoz, hogy a vezető teljes mértékben az útra tudjon koncentrálni, a csapágyaknak sem szabad zajt vagy rezgést keltenie.

Az olaj használata magas szintű közegellenállást igényel a hidraulikus csillapítók közelében található alkatrészektől. Ezen a területen erősebb rezgések is fellépnek, amelyeket a csapágyazási pontoknak szintén el kell nyelniük.
Megfelelő csapágyanyag:
iglidur H4
A dömperekben a teleszkópos hengerre szerelt csapágyak nagy súlyt viselnek. Mint a haszongépjárművek számos forgáspontjánál, itt is nagy erők hatnak a peremnyomás miatt. A raklapon szállított laza ömlesztett anyag közelsége miatt a csapágy kiválasztásakor figyelembe kell venni a nagy szennyeződés- és porterhelést.
Megfelelő csapágyanyag:
iglidur G
Mivel a tehergépkocsik oldalsó ponyvafüggönyének mozgatásában fellépő erők alacsonyak, a megfelelő siklócsapágy kiválasztásában más tényezők is szerepet játszanak, mint például az alacsony súrlódási együttható vagy a nagy közegellenállás. Szintén fontos: a lehető legsimább mozgás érdekében a csapágyaknak kis hajtóerő mellett is mozogniuk kell a kocsiban.
Megfelelő csapágyanyag:
iglidur P210
A kicsi, de aerodinamikailag fontos szélterelőket elsősorban a szélerők és a szennyeződések terhelik. Ezenkívül a külső időjárási hatások, mint például a nedvesség, meghatározó tényezők, amelyek befolyásolják a megfelelő csapágy kiválasztását.

A haszongépjárművek számos más beépítési pontjához képest a csapágyazott ajtózárba szerelt siklócsapágynak különösen hézagmentesen kell működnie. Az egyéb követelményeket a külső környezeti tényezők határozzák meg. Korróziómentességre és nagyfokú szennyeződésállóságra van szükség.

A teherautó azon kevés helyei közé tartozik, ahol a mozgatáshoz nem használnak siklócsapágyat, a menet közben leengedhető, változtatható első spoiler. Az aerodinamikai előnyt ólomcsavarokkal érik el, amelyeknek fröccsenő és sós víznek ellenállónak és korróziómentesnek kell lenniük.
Megfelelő termék:
dryspin ólomcsavarok iglidur J ólomcsavaranyákkal
Az első tengely a jármű stabilitása és biztonsága szempontjából kulcsfontosságú elem. Az itt használt siklócsapágyaknak ellen kell állniuk a nagy élterhelésnek, szennyeződés- és olajállónak kell lenniük, és ideális esetben rezgéscsillapító specifikációval kell rendelkezniük.

A haszongépjárművek ajtajai és oldalfalai nincsenek védve a külső behatásoktól, például a hőmérséklet-ingadozástól, a nedvességtől vagy a szennyeződésektől. A zsanéroknak és különösen a csapágyaknak hosszú távon is ellen kell állniuk a nagy statikus terheléseknek.
Megfelelő csapágyanyag:
iglidur G
A teherautó-tartók csapágyainak nagy statikus terhelést kell elviselniük. Ugyanakkor a nedvesség és a szennyeződés nem jelenthet problémát. A robusztus, alacsony nedvességfelvételű siklócsapágyak itt a megfelelő választás.

A fékrendszerben a csapágyakkal szemben támasztott követelmények különösen magasak: a magas hőmérséklet és terhelés, a szennyeződéssel, vízzel és kenőanyaggal való állandó érintkezés nem vezethet funkcióvesztéshez.

A laprugók területén keletkező nagy súrlódás miatt a számos csapágypontnak nagy terhelést is el kell tudnia viselni. Az alacsony hézag és az alacsony statikus súrlódás itt is kívánatos, bár a csapágyaknak a nagy élterhelést is gond nélkül el kell viselniük.

Mivel a szállítmányozókat és nehéz szállítmányaikat gond nélkül kell szállítaniuk, itt kivételesen robusztus, nagy élterhelésre tervezett siklócsapágyakat kell alkalmazni. A farokemelő csapágyaknak meg kell birkózniuk a szennyeződéssel a kitett pontokon, valamint a nedvességgel és a nedvességgel.

A haszongépjárműveken való kitett helyzetük miatt az ajtók és az oldalfalak nincsenek védve a külső hatásoktól, például a hidegtől, a nedvességtől vagy a szennyeződésektől. A zsanéroknak és különösen a csapágyaknak hosszú távon nagy statikus terhelést is el kell viselniük.
Megfelelő csapágyanyag:
iglidur G
A kormányműveknek elsősorban kenésmentesen, hézagmentesen és csendesen kell működniük. A csapágy kiválasztása ezért itt különösen fontos. Ezenkívül vezetés közben lökésszerű terhelések is fellépnek, amelyek legrosszabb esetben a csapágy fokozott kopásához vezethetnek.
Megfelelő csapágyanyag:
iglidur J
A sebességváltásnál a fő követelmény a sima, gördülékeny mozgás és a váltókar minél csendesebb beállítása. Ugyanakkor a hangsúly a gazdaságosságon van, pl. a beépített csapágyaknak megbízhatóan kell működniük a lehető legkisebb karbantartási ráfordítás mellett.
Megfelelő csapágyanyag:
iglidur J
A sebességváltókban a tengelykapcsolóknak a rezgések miatt rezgéscsillapító specifikációval és nagy szilárdsággal kell rendelkezniük. Ezen kívül itt magas médiumállóságra is szükség van, mivel egyre gyakrabban fordulhat elő olaj és zsír.
Megfelelő termék:
igubal összekötő rudak
A síkcsapágyakat gyakran használják a fémlemezekben az ülésbeállításokhoz. Itt különösen keresettek azok a termékek, amelyek könnyen felszerelhetők és nem igényelnek időigényes újrakalibrálást. A klipszcsapágyaink pontosan erre képesek: egyszerűen kalibrálják magukat az e-coating eljárás során keletkező hő hatására.
Megfelelő csapágyak:
Csíptetőcsapágy iglidur M250